« 修頓球場 | Main | 色情行業 »

炸灣仔

Oral122674wanchaibomb 二十世紀初的灣仔是一個華人聚居的社區,但它同時是英國殖民政府的軍事基地。訪問的過程發現,「英軍船塢」是灣仔老一輩口中的重要標記,老人家忽然來個"督yar"、"dogyar"等地道英語,指的是"Naval Dockyard"。亦因為這個船塢,灣仔居民便要飽受多一重的戰火摧殘。

「四一年十二月八號之後嗰幾日啦,嘩!佢(日軍)本來炸呢個『海軍醫院』㗎,宜家『律敦治醫院』個位呀,佢話懷疑嗰處有軍火場喺度,燒咗彈呢'bomb'咗落去莊士敦道,『華懋大廈』嗰度,『華懋大廈』前身呢係叫做『牛津洋服』,咁呀戰後起咗『美高梅舞廳』,宜家『華懋大廈』拆三次。咁嗰陣時我哋(灣仔消防局)喺對面騎樓疏散吖嘛,喺『宏興鵲鴣菜』呀,同埋呢個『悅興包辦館』嗰處吖嘛,『雲長餐廳』吖嘛,嘩!我哋個個扒喺處,'bing ling bang lang',嘩!收尾有驚無險,個彈喺『牛津洋服』入便爆炸,死咗一個人!」

「喺灣仔另一次又係驚險,當時英軍派救濟米呀,好多人輪米呀,喺『宏興鵲鴣菜』,同埋『悅興包辦館』嗰處,即係宜家『大有商場』呀,嗰度係舖頭嚟,騎樓底無建到防空牆,變咗無嘢擋住,炸彈喺出便馬路邊爆炸,好多人瞓喺地呀,嗌救命呀。嗰啲霹擊炮彈喺出面馬路'bomb'咁'bomb'落去喎,好在大難不死,喺個耳仔'bang'一聲響呢,響到呢'wung'到宜家幾十年,成日'we'喺個耳窿嚟,震盪嗰啲耳骨。」

「防空牆係一舊大磚,四方嘅,入便井字形嘅,即係兩個通心磚嚟嘅,係紅毛泥沙石,一隻百二呎咁,四四方方砌上去個騎樓處,鋪坎個騎樓,即係好似宜家啲圍牆隔水咁,預備炸彈㗎喇。」

(灣仔消防員,講述兩次遇上炸彈的經歷)

Oralchurchwide 「鵝頸橋嗰度,到咁上下和平嗰陣時呀,嗰啲飛機呢品字形咁樣囉,炸鵝頸橋,好多人喺度放假呀嘛,好多人喺嗰度行呀,買嘢食吖嘛,嘩!嗰啲飛機密密圓圓唔知點樣,品字樣,睇住佢落…落緊炸彈落嚟呀,咁咪死好多人囉,嗰度呀,一路死咗啲人呀,執一個禮拜都未曾執得晒呀。我啲姊妹呀,嗰啲人去嗰度玩吖嘛,嗰度好旺吖嘛。都死咗好多個,嗰啲同埋一齊返工嘅姊妹。唉!真係好慘,蘿蔔頭嗰陣時。」

(灣仔女居民,淪陷時約20歲,當時在灣仔一家船當女工)

「一響警報呢,就...你有地方你就匿,有啲就去嗰啲防空洞,有啲呢就真係…就真係搵地方匿喇。試過一次我…最深印象呢,嗰日呢,就係地顫式轟炸。佢本來就炸嗰個船塢嘅,但呢係可能即係嗰時計算冇咁準啦,就變咗呢,全個灣仔呢,炸咗灣仔,咁呀地顫式你知道啦一路掃過去。警報 … 完咗之後呢,話嗰啲飛機走晒喇咁,咁呀聽到人哋話呢灣仔呢炸到…平晒。」

「咁我爸爸出咗去石印館吖嘛,喺聯發街,即係喺灣仔大佛口嗰度呢左近,我媽媽就即刻帶住我呢,嗰陣時又冇車又冇剩,我哋要由天樂里行路過去。嘩!沿途呢就真係驚心動魄呀,通街都係嗰啲瓦礫啦,嗰啲灰塵啦,行到去即係宜家修頓球場嗰度呢,嘩!嗰啲嗰啲屍體呢…即係支離破碎嗰啲屍體呢,直情好似…好話唔好聽…撈過泥嘅,即係…一截一截嘅,睇見就驚㗎喇。」

「嗰陣媽媽拖住我就…左閃右避,跟住電車路咁就行埋去嗰啲騎樓底嗰度呢再行,咁但係呢又驚呀,你騎樓底唔知穩唔穩陣㗎嘛,因為你炸過呢,好可能隨時冧㗎嘛,就又行番出嚟路邊,就跟住嗰啲人一路係咁行,卒之去到聯發街口嗰度呢,嘩一個大窿呀,嗰度有個炸彈炸咗落去呢,咁呀變咗一個大窿,雖然係年紀輕咋,直情好似跌咗咁㗎個心,即係驚呀。」

「石印館裡面就冇事…嗰…個屋冇冧到。嗌啦,嗌咗一輪先至有人應,原來呢佢哋匿埋晒喺嗰個… 即係用嗰啲石板呀,即係嗰陣時用嗰啲佢…佢石印就要…一一塊塊嗰啲石板咁㗎嘛,砌成一個防空洞咁,佢哋自製嘅防空洞,嗰啲石板呢好大塊㗎,一路咁㨆高呢佢哋原來匿晒喺裡面。」

(灣仔居民,淪陷時約十歲)

December 21, 2004 in 歷史 | Permalink